امام سجّاد(ع) در عین آن که زینت عبادت کنندگان، بزرگمرد عبادت، عرفان و سجده بود، مجاهد بزرگ فیسبیلاللّه بود، او در عین آن که کانون علم و اندیشه و معرفت بود، تواضع ویژهای داشت، و در عین آن که شکوه و جلال و ابّهت خاصی داشت، دارای حلم و بردباری و سعه صدر مخصوصی بود، و در یک کلمه کانون همه کمالات انسانی و ارزشهای والای معنوی، و زیبنده این شعر معروف بود که:
آن چه خوبان همه دارند تو تنها داری
رخ زیبا ید بیضا دم عیسی داری
در این گفتار برآنیم تا به چند نمونه از رفتار آن حضرت زندگی اشاره کنیم، به این امید که درسهای سودمند زندگی سالم و سازنده را از شیوه زندگی درخشان آن بزرگمرد فضایل بیاموزیم:
زینت پرستش کنندگان الهی
آن حضرت با عنوان زینالعابدین و سجّاد خوانده میشود، چرا که او قبل از هر چیز بنده خالص و صالح خدا بود، و سجدههای طولانی او، هر بیننده را به سوی خدا و پرستش خدا جذب میکرد.
خداوند در حدیث لوح ـ که آن نامهای از سوی خدا به پیامبر اکرم(ص) است ـ او را چنین معرّفی کرده است: «سَیِّدُ الْعابِدِینَ وَ زَیْنُ اَوْلِیائیَ الْماضِینَ1؛ او آقای عبادت کنندگان و زینت اولیای پیشین من است.»
یوسف بن اسباط میگوید، پدرم گفت: نیمههای شب به مسجد رفتم، جوانی را که به سجده افتاده بود دیدم که چنین با خدا راز و نیاز میکرد: «سَجَدَ وَجْهِی مُتَعَفَّراً فِیالتُّرابِ لِخالِقی وَ حَقٌّ لَهُ؛ صورتم خاک آلود، برای آفریدگارم سجده کرد، که خداوند سزاوار سجده است.»
برچسبها:
در ولادت حضرت اختلاف است و شاید اصحّ اقوال، نیمه جمادى الاوّل سال 36 یا پنجم شعبان 38 ه . باشد.
مادر ایشان «شهربانویه» دختر یزدگرد، پادشاه ایران1 مىباشد.
در کتب تاریخ، نام مادر امام چهارمعلیه السلام مورد اختلاف است و علاوه بر «شهربانو» به دوازده صورت دیگر نیز آمده است؛ همچون: شاه زنان، جهان شاه، شهرناز، خوله، جهان بانو و سلافه.
مدت عمر آن حضرت 57 سال و امامتش 35 سال، در کربلا 23 ساله بود. وفات وى به سال 95 یا 94 هجرى و محلّ دفنش قبرستان بقیع مىباشد.
ابن عباس مىگوید: حضرت رسولصلى الله علیه وآله وسلم فرمود: در روز قیامت منادى ندا مىکند: کجاست زینالعابدین؟ پس گویا مىبینم فرزندم على بن الحسین در آن هنگام با تمام وقار، صفوف اهل محشر را بشکافد و بیاید.
آن حضرت را ذوالثفنات مىگفتند زیرا بر اثر کثرت سجده، پیشانى و دو کف دست و زانوهاى وى پینه مىبست و سالى دوبار آنها را مىبریدند.
در قرائت حمد به آیه «مالک یومالدین» که مىرسید، بسیار تکرار مىنمود و چون به سجده مىرفت، سر برنمىداشت تا عرق مبارکش جارى مىشد. شبها را به عبادت مىگذراند و روزها روزه دار بود. چون ماه رمضان مىشد، تکلّم نمىکرد مگر به دعا و تسبیح و استغفار. آن حضرت بر تربت امام حسینعلیه السلام سجده مىکرد.
برچسبها:
یکى از وظایفى که بر عهده شیعیان نهاده شده، «شناخت پیشوا و رهبر» مىباشد. در یک نگاه کلّى دو راه براى شناخت امام وجود دارد: از دیدگاه احادیث اهل تشیّع و از دیدگاه احادیث اهل تسنّن. در این نوشتار سعى شده از دیدگاه اهل سنّت گوشهاى از شخصیت ممتاز امام زین العابدینعلیه السلام به پیشگاه شما سروران گرامى تقدیم شود.
«ذهبى» دودمان آن حضرت را این گونه مىنویسد: على فرزند حسین فرزند على بن ابى طالب فرزند عبد المطلب فرزند هاشم فرزند عبد مناف مىباشد.1
کنیه ایشان ابوالحسن، ابوالحسین، ابو محمّد و ابو عبداللّه است.2
لقب ایشان زین العابدین، سجّاد، هاشمى، علوى، مدنى، قرشى، على اکبر3 و برخى ایشان را على اصغر4 دانستهاند.
به ایشان «ابن الخیرتین» نیز مىگویند، به خاطر این که پیغمبر فرمود: خداوند متعال از میان بندگان خود، دو گروه را برگزیده است؛ از میان عرب، قریش و از عجم، فارس را برگزید.5 پدر بزرگوار امام سجّاد از قریش و مادر ایشان از ایران مىباشد، لذا به ایشان فرزند دو خیر مىگویند.
«ذوالثَّفنات» لقب دیگرى است که به آن حضرت دادهاند. چرا که ایشان بر اثر عبادت و نماز بسیار، جایگاههاى سجدهاش همانند زانوى شتر پینه بسته بود.6
برچسبها:
گذری بر زندگانی امام سجاد علیه السلام
چهارمین اختر آسمان امامت و ولایت ، در پنجم شعبان المعظم سال 38 هجری در مدینه دیده به جهان گشود. نام آن بزرگوار علی ، کنیهٔ ایشان ابومحمّد [ و ابوالحسن ثانی است. القابشان نیز زین العابدین ، سجّاد ، سید العابدین ، زکی ، امین و ذو الثّفنات میباشد.. پدر بزرگوارش امام حسین علیه السلام و مادرش شهربانو دختر یزدگرد پادشاه ایران بود.
برچسبها:
خداوند در قرآن در مورد ابراهیم علی نبینا وآله و علیه السلام می فرمایند:
« إن إبراهیم لحلیم أوّاه منیب » (1) یا « إن إبراهیم لأوّاه حلیم » (2) .
مراد از کلمه « أواه » شاید کسی باشد که زیاد اهل گریه و آه کشیدن است و شاید مراد کسی باشد که زیاد دعا می کند با حالت عج
ز و لابه و می بینیم که خداوند در این آیات که مربوط به دعاهای ابراهیم بوده از او به خاطر بسیار اهل دعا بودن مدح نموده است آیه اول مربوط است به درخواست و دعای ابراهیم نسبت به نجات لوط و آیه دوم مرتبط به دعای ابراهیم در مورد « آزر » بت پرست می باشد .
در حدیثی صحیح از امام باقر علیه السلام می خوانیم:
زراره از امام باقر علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمود:
خداوند می فرماید:
« إن الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین »؛ همانا کسانی که از عبادت من روی گردان باشند بزودی با خواری و ذلت وارد جهنم می شوند .
منظور خدا از عبادت همان دعا کردن است و دعا برترین عبادت می باشد!
برچسبها:
امام بیمار و گریان !
شاید آنچه درباره امام سجاد علیه السلام شنیده باشیم، منحصر مربوط به روز عاشوراست که آن حضرت در آن روز به حکمت الهی دچار بیماری بودند که توان شرکت در جنگ را از ایشان سلب کرده بود. پس از آن، امام سجاد علیه السلام سالها در میان مردم زندگی کردند و شخصیتی بسیار موثر در اجتماع بودند، اما آنچه سریعا به ذهن ما تداعی میشود همان است که در مجالسی عزاداری شنیدهایم که ایشان دائما و به مناسبت دیدن آب و غیر آن به یاد شهیدان کربلا میگریستند.
در این دیدگاه، زندگی آن حضرت به طور خلاصه عبارتست از بیماری و گریه. چنین طرز فکری درباره یک امام معصوم بجز آنکه نشانه بیاطلاعی است، به معنای کوچک شمردن مقام الهی هم هست که یک فرد بیمار و گریان را سالها امام مسلمانان و وصی پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله قرار داده باشد.
برای شناخت امام زین العابدین علیه السلام هم نیازمند مطالعه و هم تفکر هستیم. با یک مطالعه ساده درباره زندگی زین العابدین علیه السلام در مییابیم که ایشان منشأ فعالیتهای فراوانی در جامعه خود بودند و با کمی تفکر درباره مقام پیامبر صلی الله علیه وآله و جانشینان او، درک میکنیم که اساسا نباید نگاهی ساده و بچهگانه درباره ائمه معصومین علیهم السلام داشته باشیم. در حقیقت، امامان معصوم علیه السلام همان گونه هستند که در زیارتنامههایشان میخوانیم.
برچسبها:
در این روزگار که قحطی معنویت به اوج خود رسیده آنچه برای انسانها از هر چیزی ضروری تر است، برگشت بسوی خداست. و این برگشت در مناجات با خداوند عالم ظهور و بروز پیدا می کند. برای هر کسی که قصد ارتباط با خدا را دارد سۆالهایی مطرح است. از جمله: چگونه با خدا مناجات کنیم؟ چرا و با چه انگیزه ای عبادت کنیم؟ به چه مقدار عبادت نماییم؟ راههای توفیق بر مناجات چیست؟
مناجات نوعی ارتباط است. برای داشتن ارتباطی صحیح چه باید کرد؟ اهمیت و حساسیت موضوع ارتباط با خالق ایجاب می کند انسان از آگاهان و سالکان این راه استمداد جوید. با نظری به عبادتکنندگان در طول تاریخ کسانی عابدتر از انبیاء و اولیای الهی به چشم نمی خوردند. در میان این بزرگان، اهل بیت علیهم السّلام در جایگاه ویژه ای هستند. یکی از اهل بیت علیهم السّلام که همگان را خیره عبادت خود کرد، امام چهارم شیعیان زین العابدین سیدالساجدین علی بن الحسین علیهماالسلام حضرت سجاد صلوات الله علیه است.
حد عبادت تا کجاست
اگر انسان به این باور برسد که نیاز او به خدا همیشگی است. آن وقت تا توان دارد به عبادت او مشغول خواهد شد. همانگونه که امام سجاد علیه السّلام برای عبادت حدی قائل نبودند.
فاطمه یکى از دختران حضرت على علیه السّلام وقتى که دید برادرزادهاش چگونه خود را در عبادت خدا به سختى انداخته است به جابر گفت: برو و به این على بن حسین- که یادگار پدرش است و از کثرت عبادت و سجده، بینىاش شکافته و پیشانى و زانوانش پینه بسته- بگو از خودش مواظبت نماید و خود را این قدر در عبادت خدا به رنج و زحمت نیندازد.[1]
برچسبها:
مکتب دعا، باب واسعى است از ابواب رحمت حق که بر بندگان مفتوح گردیده، توجه الوهیت را به این جهان معطوف داشته، بشر شاغل و غافل را از سرگرمى هاى غلط بیدار کرده و با هشدار بر نیازهاى راستین او، آگاهى اش بخشیده است.
صحیفه مکرمه سجادیه که به فرموده امام صادق علیه السلام به خط پدر بزرگوارش - امام باقر علیه السلام - و املاى جدّ مکرّمش حضرت على بن الحسین زین العابدین علیه السلام است، وراثتى برتر است که اهل بیت وحى علیهم السلام بر امت خود ارزانى داشته اند. صحیفه ای که بلنداى محتوا و مضمون آن معرفت و شناختى است که از مبدئیت وحى سرچشمه یافته و در واقع ریشه جهان بینى در آیین مقدس اسلام است.
صحیفه سجادیه در لابلاى مطالب فراوان خود، که در حقیقت نجواى علم و اخلاق و عقیده و سیاست است، اصول عقاید و باورهاى بنیادین شیعه را که برگرفته شده از اسلام ناب محمدى منبع زلال قرآنى است ، مطرح ساخته است . ما بدون این که درصدد کاوشى همه جانبه باشیم به بخشى از آن حقایق اشاره خواهیم داشت.
با توجه به ارتباط جدایى ناپذیر دعا با شناخت معبود، فرازهاى صحیفه سجادیه از غنى ترین منابع معرفت خداوند و صفات جمال و جلال او به شمار مى آید. فراوانى مطالب در این زمینه به قدرى است که حتى یاد آورى فهرست گونه آنها در مجال این نوشته نمى گنجد. از این رو تنها به بخشى از آن معارف گسترده در باب توحید اشاره مى کنیم.
الف. اهمیت اعتقاد به توحید
«خداوند!... هر چند تهیدست و فرومایه ام اما یک اندوخته گرانبها دارم و آن این است که اعتقاد به توحید دارم و این بار مقدس را توشه خویش ساخته ام و هرگونه ضد و شریک و شبیه را از تو نفى کرده ام». (دعاى 1، بخش 10)
امام سجاد علیه السلام با این بیان به انسان تعلم مى دهد که اعتقاد به توحید از چنان اهمیتى برخوردار است که انسان مى تواند همه کاستیها و نارساییها خود را در پرتو اهمیت و کمال آن جبران کند و انتظار داشته باشد که خداوند به خاطر این اندوخته او را بپذیرد.
ب. ناتوانى بشر از وصف خداوند
برچسبها:
آن امام همام با یک خطبه شکننده و افشاگرانه خود در مسجد اموی شام، انقلاب شگفتی در قلمرو امپراتوری شام به وجود آورد و تحولی بزرگ در مردم آن سامان که چهل سال در زیر تبلیغات مسموم معاویه خو گرفته بودند، ایجاد نمود.
روزی یزید ملعون، یکی از خطبای مزدور خود را دستور داد تا در حضور امام علی بن حسین بن علی علیهم السلام بر فراز منبر رود، و هر چه تواند به امام حسین و پدرش علی علیهماالسلام اهانت نماید. آن خطیب نابکار بر فراز منبر رفت و راجع به مذمت حضرت علی بن ابیطالب و امام حسین علیهماالسلام و مدح معاویه ملعون و یزید مبالغه کرد.
حقا که ابن سنان خفاجی در وصف حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام نیکو سروده و گفته:
اعلی الْمنابر تعْلنون بسبه و بسیْفه نصبتْ لکمْ اعْوادها
یعنی آیا جا دارد که بر فراز منبرها علنا به علی علیه السلام ناسزا بگویید، در صورتی که چوبهای این منبرها به وسیلهی شمشیر علی علیه السلام برای شما نصب شده است.
در اثنای اهانتهای خطیب، حضرت امام زین العابدین علیه السلام به او فریاد زده و فرمودند:
«ای خطیب، وای بر تو! رضایت مخلوق را به وسیله سخط و غضب خالق خریدی. جایگاه تو پر از آتش خواهد شد».
سپس امام از یزید خواست تا به او رخصت دهد تا خطبه بخواند، یزید قبول نکرد. معاویه پسر یزید به پدرش گفت: خطبه این مرد چه تاثیری دارد؟ بگذار تا هر چه میخواهد، بگوید.
برچسبها:
باید توجه داشت که امام سجاد علیه السلام، در بدترین زمان از زمانهایی که بر دوران رهبری اهل بیت علیهم السلام گذشت می زیست. چه، او با آغاز اوج انحرافی معاصر بود که پس از وفات رسول اکرم صلی الله علیه وآله روی داد و از زمان امام سجاد علیه السلام کم کم شکلی آشکار به خود گرفت. امام چهارم با همه محنتها و بلاها که در روزگار جدّ بزرگوارش امیرالمومنین علی علیه السلام روی داده بود همزمان بود. او سه سال پیش از شهادت امام علی علیه السلام متولد گردید. وقتی به جهان دیده گشود، جدش امیرمومنان علیه السلام در خط جهاد جنگ جمل غرق گرفتاری بود و زان پس، با امام حسن علیه السلام در محنت و گرفتاری های فراوان او می زیست و پس از آن نیز در فاجعه عظیم کربلا و قیام خونین پدر بزرگوارش امام حسین علیه السلام حضور داشت. او همه این رنج ها را طی کرد تا خود به طور مستقل رویاروی گرفتاری ها قرار گرفت.
برچسبها:
یکی از این جلوه های ریسمان محکم الهی که حتی اندیشمندان اهل سنت نیز به تجلیل از مقام شامخ وی پرداخته اند، امام سجاد علی بن الحسین بن علی علیهم السلام است. در این نوشتار، شخصیت آن حضرت را از دیدگاه عالمان حدیث، رجال و تاریخ اهل سنت به نظاره می نشینیم، که گفته اند:
خوشتر آن باشد که حُسن دلبران گفته آید در حدیث دیگران
امام علی بن الحسین علیهماالسلام همچون پدر و اجداد بزرگوارش، شخصیتی والا داشت و همچون آنان انسانی کامل بود. در زمان حضرت، کسی از مقام والای حضرت برخوردار نبود؛ اگر دیگران با ورع بودند، وی اورع بود، اگر دیگران با فضل بودند، وی افضل بود و اگر دیگران فقیه بودند، او افقه آنان بود.
برچسبها: