امروز:
مقام معظم رهبری :
رايانه‌ها و ارتباطات اينترنتى و فضاى مجازى و سايبرى فرصت فوق‌العاده‌اى است؛ مبادا اين فرصت ضايع شود

یکی دیگر از اهداف واسطه ای در صحیفه سجادیه در زمینه ارتباط انسان با دیگران، جهت دهی سیاسی است.1 روابط انسان در هر قالبی و هر جهتی که باشد، قوانین اخلاقی صحیح یا غیرصحیح بر آن حاکم است. مناسبات سیاسی نیز از این حکم کلی مستثنا نیست. بنابراین، انسان برای آنکه در فضای اجتماعی و سیاسی مناسبی گام بردارد و به مقام قرب الهی برسد، باید در پرتو قانون الهی باشد و از قوانین اخلاقی صحیح پیروی کند.
مهم ترین هدف از روابط سیاسی، دست یابی به قدرت است. قدرت به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف، نخستین نشانه یک حرکت سیاسی است. با ابزار قدرت می توان به اهداف سیاسی خود در جامعه به طور کامل یا نسبی دست یافت، ولی بدون قدرت و عوامل ایجادکننده آن، حکومت در جامعه امکان نخواهد داشت. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام در فرصت های بسیاری درصدد به دست گرفتن قدرت برای اعمال ولایت و رهبری جامعه اسلامی بود تا جامعه را به سعادت برساند و در این راستا از هر فرصتی استفاده می کرد. برای نمونه، امام در دعای «روز اضحی و روز جمعه» با هشدار و آگاهی دادن مردم، به مسئله خلافت و قدرت سیاسی اشاره می کند و با بیان انحراف های جامعه و تحریف دین و نیز متروک ماندن قرآن و سنت پیامبر می فرماید:


یکی دیگر از اهداف واسطه ای در صحیفه سجادیه در زمینه ارتباط انسان با دیگران، جهت دهی سیاسی است.1 روابط انسان در هر قالبی و هر جهتی که باشد، قوانین اخلاقی صحیح یا غیرصحیح بر آن حاکم است. مناسبات سیاسی نیز از این حکم کلی مستثنا نیست. بنابراین، انسان برای آنکه در فضای اجتماعی و سیاسی مناسبی گام بردارد و به مقام قرب الهی برسد، باید در پرتو قانون الهی باشد و از قوانین اخلاقی صحیح پیروی کند.
مهم ترین هدف از روابط سیاسی، دست یابی به قدرت است. قدرت به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف، نخستین نشانه یک حرکت سیاسی است. با ابزار قدرت می توان به اهداف سیاسی خود در جامعه به طور کامل یا نسبی دست یافت، ولی بدون قدرت و عوامل ایجادکننده آن، حکومت در جامعه امکان نخواهد داشت. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام در فرصت های بسیاری درصدد به دست گرفتن قدرت برای اعمال ولایت و رهبری جامعه اسلامی بود تا جامعه را به سعادت برساند و در این راستا از هر فرصتی استفاده می کرد. برای نمونه، امام در دعای «روز اضحی و روز جمعه» با هشدار و آگاهی دادن مردم، به مسئله خلافت و قدرت سیاسی اشاره می کند و با بیان انحراف های جامعه و تحریف دین و نیز متروک ماندن قرآن و سنت پیامبر می فرماید:
بار خدایا! این جایگاه (نماز عید و جمعه به جا آوردن یا مقام امامت و خلافت) برای جانشینان و برگزیدگان تو است. جایگاه های درست کاران تو را در درجه بلندی که ایشان را به آن اختصاص و برتری داده ای، ربودند، تا اینکه (بر اثر غصب خلافت) برگزیدگان و جانشینان تو شکست خوردند و حقشان از دست رفت. حکم تو را تبدیل گشته و کتاب تو را دور افتاده و واجبات را از مقاصد راه های روشن تو تغییریافته و روش های پیغمبرت را ترک شده می بینند.
2
یکی از اهداف مهم تربیتی امام از دست یابی به قدرت سیاسی که از دعای بالا برمی آید، احیای دین و اجرای احکام اسلامی و هدایت مردم در جهت رسیدن به سعادت و قرب الهی است. همچنین امام از به دست گرفتن قدرت و اعمال آن، اهداف دیگری مانند احیای امر به معروف و نهی از منکر و تحکیم برادری دارد که هر یک از آنها آثار تربیتی فراوانی در پی می آورد.

یک ـ امر به معروف و نهی از منکر
مهم ترین هدف حکومت اسلامی در جامعه، فراهم کردن زمینه لازم برای احیای معروف و جلوگیری از منکر است. بنابراین، ایجاد فضای سالم و به دور از زشتی و پلیدی، هدف مهم حکومت اسلامی به شمار می آید.
3
امام سجاد علیه السلام در این زمینه می فرماید:
بار خدایا! بر محمد و آل او درود فرست و ما را در این روز و این شب و همه روزهامان توفیق عطا فرما برای انجام امر به معروف و نهی از منکر و حفظ و نگه داری اسلام و نکوهش باطل و نادرستی و خوار شمردن آن و یاری حق و گرامی داشتن آن.4
همان گونه که گفته شد، هدف اصلی از دست یابی به قدرت سیاسی، احیای دین و اجرای احکام الهی و هدایت و ارشاد مردم است. اینکه امام در فراز بالا، از خداوند توفیق امر به معروف و نهی از منکر می خواهد با توجه به اثر آن در جامعه (ایجاد فضای پاک از زشتی ها و پلیدی ها و زمینه سازی برای اجرای احکام الهی) معلوم می شود که امر به معروف و نهی از منکر، یکی از اهداف به دست گرفتن قدرت سیاسی است.

دو ـ تحکیم اخوت
یکی دیگر از اهداف تربیتی امام از دست یابی به قدرت، گسترش نشانه های برادری و توسعه روابط عاطفی میان افراد جامعه و حل مشکلات مردم، به ویژه ضعیفان و ایجاد زمینه رشد برای همگان است. امام در زمینه تحکیم روحیه برادری و یاری به یکدیگر می فرماید:
بار خدایا! هر مسلمانی که جنگ جو یا مرزداری را در کار خانه اش جانشین شود، یا در نبودنش خانواده او را نگه داری کند، یا او را به برخی از دارایی خود یاری دهد، یا او را به اسباب جنگ یاری کند، یا او را به جهاد وادارد، یا او را در راهی که پیش گرفته است، به دعا همراه باشد، یا در پشت سر او آبرویش را حفظ کند، پس او را سنگ به سنگ و مانند به مانند، برابر پاداش آن مسلمان جنگ جو و مرزدار پاداش ده.5
همچنین امام در زمینه کمک به ضعیفان و ستم دیدگان می فرماید:
وَ وَفِّقنا... لاسْتِعمالِ... اِرْشادِ الضّالِّ وَ مُعاوَنَةِ الضَّعیفِ وَ اِدْراکِ اللَّهیفِ.6
و برای راهنمایی گمراه و کمک ناتوان و رسیدن به فریاد ستم دیده، توفیق عطا فرما.
پی نوشت ها:

برچسب‌ها: مقالات


تاریخ : [ دوشنبه 1394/9/23 ] [ ] | نویسنده : [ رسول گلی زاده ]




تمامی حقوق مطالب، برای پایگاه قبله اهل سجود محفوظ است.

X