امروز:
مقام معظم رهبری :
رايانه‌ها و ارتباطات اينترنتى و فضاى مجازى و سايبرى فرصت فوق‌العاده‌اى است؛ مبادا اين فرصت ضايع شود

با بیانی از امام سجاد علیه السلام ، اخلاق والدین در برابر فرزندان را تا اندازه ای روشن می کنیم. امام سجاد علیه السلام به فرزندش می فرماید:
یا بُنَی َّ اِن َّ اللهَ لَمْ یرْضَکَ لِی فَأَوْصَاکَ بِی ، وَ رَضِینِی لَکَ فَلَمْ یوصِنی بِک َ وَ اعْلَمْ أَنَّ خَیرَ الْآباءِ لِلْاَبْنَاءِ مَنْ لَمْ تَدَعْهُ الْمَوَدّةُ اِلی التَّفْریطِ فِیهِ ، وَ خَیرُ الْأَبْنَاءِ لِلْآبَاءِ مَنْ لَمْ یدَعْهُ التَّقْصیرُ إِلَی الْعُقُوق ِ.1
فرزندم ، خداوند محبت و میل مرا در تو قرار نداد و به دلیل همین نسبت به من ، به تو سفارش کرد، ولی میل و محبت تو را در من قرار داد و نسبت به تو به من سفارش نکرد. بدان که بهترین پدران برای فرزندان ، آنانند که دوست داشتن فراوان، [ایشان را] به کوتاهی (در تربیت صحیح فرزندان ) نکشاند و بهترین فرزندان برای پدران، آنانند که کوتاهی، [ایشان را] (در ادای وظایف ) به عقوق و نافرمانی والدین نکشاند.
در این حدیث ، امام سجاد علیه السلام به وجود غریزه ای در پدر و مادر، به نام محبت ، اشاره و بیان می کند که دیگر نیازی به تأکید خداوند بر نیکی و احسان به فرزندان نیست و این میل طبیعی آنان به فرزندان اگر مهار نشود، ممکن است در تربیت درست فرزندان خلل ایجاد کند.
با این توضیح ، در ادامه ، به برخی از مهم ترین اخلاق والدین در برابر فرزندان که به تربیت درست آنان می انجامد، اشاره می کنیم:

 



برچسب‌ها: سبک زندگی در سیره امام سجاد(ع)


تاریخ : [ پنج شنبه 1395/2/23 ] [ ] | نویسنده : [ رسول گلی زاده ]




تمامی حقوق مطالب، برای پایگاه قبله اهل سجود محفوظ است.

X